پولیپ بینی

پولیپ بینی : سینوس ها ، حفره هایی درون جمجمه هستند که به داخل بینی راه دارند ؛ در صورتی که بافت نرم حفره ها ، رشد غیر طبیعی داشته باشد ، منجر به مسدود شدن حفره ها می گردد ؛ در علم پزشکی این بافت های غیر طبیعی را پولیپ بینی ، می نامند.پولیپ بینی

از آنجایی که تعداد حفره های سینوسی بیش از یک عدد است ، پولیپ بینی نیز می تواند تکی نبوده و به شکل چند گانه رشد کرده باشد.

تا به امروز علل اصلی بروز پولیپ بینی ، شناخته نشده است ؛ از دلایل احتمالی آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1. پولیپ بینی ، در اثر حساسیت به برخی از مواد موجود در اتمسفر رخ می دهد.
  2. بروز پولیپ بینی ، در اثر عفونت سینوس می باشد.

علائم پولیپ بینی

از علائم و نشانه های بروز پولیپ بینی ، باید به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره کنیم :

• مشکلات تنفسی
  • کاهش قدرت بویایی
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم بینی
  • خروپف
  • احساس درد در نواحی سر ، صورت ، دندان های بالایی
  • و غیره

درمان پولیپ بینی

هدف از درمان پولیپ بینی ، رفع یا کوچک کردن سایز آن می باشد ؛ اولین مرحله درمان آن ، مصرف دارو است ؛ در صورتی که قابل رفع با دارو نباشد ، انجام جراحی الزام می یابد.

پزشک با انجام جراحی آندوسکوپیک و رفع عواملی که سبب بروز پولیپ بینی شده اند ، به درمان آن می پردازد.

جراحی آندوسکوپیک ، جزء جراحی های ساده و سرپایی به شمار می آید ؛ بنابراین جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

لازم به تذکر است که امکان برگشت پولیپ ها پس از درمان ، وجود دارد.

هزینه جراحی پولیپ بینی

تعیین هزینه جراحی پولیپ بینی ، نیازمند انجام معاینات مورد نیاز و بررسی پارامترهای بسیاری می باشد ؛ از این رو هزینه آن پس از انجام معاینات توسط متخصص گوش و حلق و بینی مشخص می گردد.