توسط | آبان ۱۷, ۱۴۰۰ | جراحی بینی

سینوس ها ، حفره هایی درون جمجمه هستند که به داخل بینی راه دارند ؛ در صورتی که بافت نرم حفره ها ، رشد غیر طبیعی داشته باشد ، منجر به مسدود شدن حفره ها می گردد ؛ طبق گفته متخصص گوش و حلق و بینی دکتر دنیا کرمی در علم پزشکی این بافت های غیر طبیعی را پولیپ بینی ، می نامند.

از آنجایی که تعداد حفره های سینوسی بیش از یک عدد است ، پولیپ در بینی نیز می تواند تکی نبوده و به شکل چندگانه رشد کند.

تا به امروز علل اصلی بروز پولیپ در بینی ، شناخته نشده است ؛ از دلایل احتمالی آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1. در اثر حساسیت به برخی از مواد موجود در اتمسفر رخ می دهد.
  2. بروز این عارضه ، در اثر عفونت سینوس می باشد.

علائم پولیپ بینی

از علائم و نشانه های بروز این عارضه ، باید به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره کنیم :

• مشکلات تنفسی
  • کاهش قدرت بویایی
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم بینی
  • خروپف
  • احساس درد در نواحی سر ، صورت ، دندان های بالایی
  • و غیره

درمان پولیپ بینی

هدف از درمان این بیماری تنفسی ، رفع یا کوچک کردن سایز آن است. اولین مرحله درمان آن ، مصرف دارو است ؛ در صورتی که با دارو قابل رفع نباشد ، انجام جراحی الزام می یابد.

پزشک با انجام جراحی آندوسکوپیک و رفع عواملی که سبب بروز بیماری شده اند ، به درمان آن می پردازد.

جراحی آندوسکوپیک ، جزء جراحی های ساده و سرپایی به شمار می آید ؛ بنابراین جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

لازم به تذکر است که امکان برگشت پولیپ ها پس از درمان ، وجود دارد.

ویژگی افرادی که دچار پولیپ بینی می شوند

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که بالای 40 سال سن دارند ، بیشتر از سایر افراد دچار پولیپ در بینی می شوند . همچنین این عارضه در مردان بیشتر از زنان شایع است. دلیل اصلی به وجود آمدن این بیماری هنوز مشخص نیست ؛ اما التهاب مداومی که تورم در بینی ایجاد می کند ، می تواند در ایجاد پولیپ در بینی تاثیر گذار باشد. افرادی که بیش از دیگران دچار این بیماری می شوند ، شرایط زیر را دارند:

• دچار آلرژی هستند.
  • حساسیت به آسپرین دارند.
  • دچار عفونت های مزمن و فیبروز کیستیک هستند.

چه عواملی پولیپ بینی در افراد را تحریک می کند؟

کسانی که دچار این بیماری هستند ، علاوه بر طی روند درمان باید از شرایط آسیب زننده به این بیماری دوری کنند. چرا که بعضی شرایط سبب افزایش پولیپ در بینی می شود و می تواند روند درمان را کند یا متوقف کند. بنابراین در ادامه ، با عوامل آسیب زا در این بیماری آشنا شوید.

توجه نکردن به نکات بهداشت فردی

پولیپ در بینی به هرگونه آلودگی حساس است ؛ این حساسیت موجب می شود فرد مبتلا به این عارضه ، بهداشت فردی خود را بیش از پیش رعایت کند. بدین ترتیب به هیچ عنوان دست های آلوده خود را وارد بینی نکنید.

استنشاق آلاینده های شیمیایی و دود مضر

آلاینده های شیمیایی نظیر دود ماشین ، دود کارخانه ها و هر ماده شیمیایی که بوی تندی داشته باشد ، پولیپ در بینی را تحریک می کند. همچنین استعمال دخانیات نظیر سیگار و قلیان سبب شدت این بیماری می شود. بدین سبب پیشنهاد می دهیم حتی در معرض دود دخانیات نیز قرار نگیرید و از مناطقی که آلودگی در آن زیاد است دوری کنید.

بیماری آسم

آسم در راه تنفس التهاب ایجاد کرده و آن را منقبض می کند. این روند بر افزایش شدت بیماری مذکور می افزاید.

پولیپ در کودکان را چگونه تشخیص بدهیم؟

همانطور که ابتدای مقاله گفتیم بیماری مذکور بیشتر در افراد بزرگ سال دیده می شود ، اما مسائل ژنتیک یا دیگر مسائلی که در ابتدای مقاله به آن ه اشاره کردیم ، می توانند باعث ایجاد پولیپ بینی در کودکان و افراد جوان نیز بشوند.

در صورتی که احتمال درگیری کودک شما با این عارضه وجود داشته باشد ، پزشک آزمایش فیبروز کیستیک در کودک انجام داده و وجود یا عدم وجود این بیماری را به والدین اطلاع می دهد.

پولیپ در سینوس

سینوس محلی است که در آن هوا زیادی وجود دارد. سینوس ها در جمجمه و اطراف بینی پراکنده هستند. سینوس های آرواره ای در واقع بزرگ ترین در نوع خود هستند ؛ این سینوس ها در پشت گونه قرار گرفته اند. هوایی که در سینوس ها وجود دارد از راه بینی خارج می شود. از آن جا که مخاط بینی با مخاط سینوس شباهت دارند ، گاهی پولیپ در سینوس ایجاد می شود.

پولیپ جزئی از عوارض رینوسینوزیت

احتمال ایجاد بیماری رینوسینوزیت در افرادی که عفونت دوره ای را تجربه کرده اند بیشتر است. اگر بیمار به رینوسینوزیت دچار شده باشد ، احتمال مواجه با پولیپ سنگین تر تشدید می شود. عارضه هایی که باعث ایجاد رینوسینوزیت می شوند شامل موارد زیر هستند:

• آسم
  • حساسیت به آسپرین
  • سفتی در مخاط
  • سینوس قارچی آلرژیک که یک عارضه نادر است.

دوره نقاهت عمل پولیپ در بینی

برخلاف تصورات عامه مردم ، دوران نقاهت جراحی پولیپ بینی طولانی نبوده و افراد با مدت کوتاهی استراحت ، می توانند به انجام فعالیت های روزانه خود پرداخته و همچنان به سرکار بازگردند.

لازم به ذکر است ؛ توجه به دستورالعمل های پزشک در دوران نقاهت ، می تواند منجر به تسریع در بهبودی گردد ؛ به همین منظور ، در ادامه مقاله به برخی از مهم ترین نکات پس از جراحی پولیپ در بینی ، اشاره کرده ایم.

نکات پس از پولیپ بینی

1. به بیماران توصیه می شود پس از جراحی ، به طور جدی درمان آلرژی خود را پیگیری نمایند.
  2. در صورت تجویز دارو توسط پزشک ، در مصرف منظم و به موقع آن ها دقت کنند.
  3. در صورت احساس درد و عدم تحمل آن ، پیش از مصرف مسکن با پزشک معالج خود در این باره مشورت نمایید.
  4. استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی ، موجب افزایش طول دوران نقاهت می گردد ؛ بنابراین از مصرف آن ها خودداری نمایید. همچنین ، طبق توصیه پزشک بهتر است در معرض دود سیگار و قلیان نیز قرار نگیرید.
  5. تا مدتی بعد از عمل ، از فین کردن اجتناب نمایید. جهت تمیز کردن بینی می توانید از فرآیندی که پزشک برای شما تجویز کرده است ، استفاده کنید.
  6. حذف یا کاهش نمک ، ادویه ، ترشی و از این قبیل موارد از رژیم غذایی در دوران نقاهت بعد از جراحی ، موجب بهبودی سریع تر افراد می گردد.

عوارض جراحی پولیپ چیست ؟

در صورتی که عمل جراحی پولیپ بینی توسط پزشک ماهر و چیره دست انجام گیرد ، منجر به بروز عوارض در افراد نمی گردد ؛ لازم به ذکر است ، رعایت توصیه و دستورالعمل های پزشک قبل و بعد از عمل نیز به همین اندازه اهمیت دارد ؛ بنابراین ، به هیچ عنوان در این باره سهل انگاری نکنید.

هزینه جراحی

تعیین هزینه جراحی ، نیازمند انجام معاینات مورد نیاز و بررسی پارامترهای بسیاری می باشد ؛ از این رو هزینه آن پس از انجام معاینات توسط متخصص گوش و حلق و بینی مشخص می گردد.