ماساژ بینی بعد از جراحی

توسط | اسفند ۱۲, ۱۴۰۲ | مقالات

جراحی بینی از جمله پروسه های متداولی است که در آن به رفع عیوب بینی پرداخته می شود. از آن جایی که این اقدام می تواند تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر فرد بگذارد ، باید به تمام نکات مراقبتی قبل و بعد از آن توجه داشته باشید تا بهترین نتیجه را از این پروسه کسب کنید. گاها دیده شده که ورم بینی که پس از عمل ، از جمله عوارض بسیار رایج شمرده می شود ، منجر به مداخلات پزشکی شده است. البته با راهکار ماساژ بینی بعد از جراحی می توانید امیدوار باشید که درصد زیادی از آن از بین رفته و شاهد فرم اصلی دماغ خود پس از راینوپلاستی خواهید شد. اگر خواهان کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید ، تا انتهای این مقاله از سایت دکتر دنیا کرمی با ما همراه شوید.

 

ماساژ بینی بعد از جراحی - دکتر دنیا کرمی

 

ماساژ بینی بعد از جراحی

برای اینکه با تاثیر شگرف ماساژ بعد از عمل آشنا شوید ، باید خلاصه ای از روند عمل بینی را برای شما شرح دهیم. در این پروسه که با بیهوشی همراه است ، غضروف ها و استخوان میانی بینی دستخوش تغییر می شوند. آسیب هایی که به بافت ها و استخوان وارد می شود ، زمینه را برای تورم و کبودی فراهم می کند. پس از اتمام عمل ، روند ورم بینی طی چند روز به اوج خود رسیده و سپس باید از میزان آن کاسته شود. علت این تورم چیست؟ در لایه زیرین پوست ما ، مایعی ترشح می شود تا به موقع در راستای ترمیم و بازسازی کمک کند. میزان این مایع میان بافتی ترشح شده ، در ده روز نخست بیشتر بوده و زمانی که بافت های جراحت دیده ترمیم می شوند ، مایع نیز جذب می شود. با راهکارهایی نظیر ماساژ و همچنین چسب زدن بینی بعد از جراحی می توان در کاهش تورم و التهاب تاثیر بسزایی گذاشت.

نقش ماساژ بینی بعد از عمل

همانطور که گفته شد ، با ماساژ منظم و با حرکات ملایمی که بر روی پوست اعمال می شود ، مایع میان بافتی که در موضع تجمع یافته است ، به اطراف پخش شده و میزان ورم آن کاهش می یابد. البته نقش ماساژ تنها به این مورد اکتفا نمی کند و می تواند منجر به موارد زیر شود:

  1. بالا رفتن گردش خون در ناحیه ، در بهبودی سریعتر نقش بسزایی خواهد گذاشت.
  2. با ماساژ ملایم ، از فیبروز جلوگیری می شود.
  3. در نهایت ، از لخته شدن خون در قسمت بینی و اطراف آن پیشگیری خواهد شد.

نکته: با توجه به مزیت های این تکنیک می توانید اطمینان خاطر داشته باشید که مایع میان بافتی زودتر از بین رفته و فرم بینی جدیدتان را زودتر مشاهده خواهید کرد.

در کل علت ، توصیه به ماساژ بینی بعد از عمل رینوپلاستی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های کمکی برای بهبود و تسریع در فرآیند بهبودی و شکل دهی ساختار و فرم بینی استفاده شود. مزایای کلی ماساژ بینی بعد از جراحی بینی عبارتند از:

  1. خاصیت آرامش‌بخشی. ماساژ تاثیر زیادی در کاهش استرس و تسکین درد بعد از جراحی بینی دارد. این کار با استفاده از حرکات آرامش‌بخش و فشار مناسب ، می‌تواند به فرد کمک کند تا احساس آرامش و راحتی کند.
  2. خاصیت تسکین‌دهندگی. تاثیر دیگر ماساژ بینی برای کمک به کاهش تورم و درد بعد از جراحی بینی است. جراح بینی با استفاده از حرکات ملایم و مناسب در نواحی مورد نظر باعث احساس تسکین و آرامش فرد می شود.
  3. خاصیت ترمیم‌کنندگی. حرکات ترمیم‌کننده و فشار مناسب ، می توانند باعث ترمیم‌کنندگی بیشتر و بهتر در متقاضی شوند.
  4. خاصیت تحریک‌کنندگی برای افزایش خونرسانی. ماساژ در افزایش جریان خون و تحریک ماهیچه‌های این عضو تنفسی بعد از جراحی بینی تاثیرگذار است. افزایش جریان خون منجر به بهبود سریع تر می شود.

توجه: قبل از استفاده از هر نوع ماساژ بعد از جراحی بینی ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که این روش برای شما مناسب است ، ضمن اینکه همانطور که اشاره شد ، بایستی این کار توسط خود پزشک انجام شود. بنابراین ، از اقدام سرخود برای ماساژ بینی خودداری کنید ، زیرا می تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

کدام نواحی از بینی بعد از جراحی باید ماساژ داده شوند؟

معمولاً پزشک نواحی نوک بینی ، پل ، پشت و نواحی اطراف بینی را ماساژ می دهد تا ضمن فروکش کردن ورم ، باعث بهبود و تسکین سریع تر آن شود.

ماساژ بینی توسط جراح

برای فرم دهی بهتر به دماغ عمل شده می توانید ماساژ بینی بعد از جراحی را بر عهده جراح خود بسپارید. این اقدام سبب می شود ، نیروی اعمال شده در قسمت های مورد نیاز ، تغییر فرم به وجود آورده و سبب بهبودی شکل بینی بعد از راینوپلاستی شود. به عنوان مثال ، با کمک ماساژ می توان قوز یا ناهمواری محدود بر روی تیغه بینی را از میان برد. برخی از پزشکان نیز با ماساژ دادن پره های دماغ ، سعی در فرم دهی بهتر آن خواهند داشت. اما به این نکته توجه داشته باشید که بافت های داخلی پس از جراحی بینی بسیار حساس و آسیب پذیر بوده و هر حرکت غیر اصولی می تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری مانند دفرمگی آن گردد. بنابراین ، هیچ گونه دستورالعملی وجود ندارد که دکتر با ارائه کردن آن به بیمار ، از وی بخواهد این کار را به تنهایی و در خانه به انجام برساند. غالبا دیده شده است افراد به علت شنیده های خود که ماساژ بعد از جراحی ، در فرم دهی نقش مهمی بازی می کند ، در خانه و روبروی آینه به این اقدام دست می زنند. این کار ، نتایج عمل را تحت شعاع قرار داده و شاید نیاز به جراحی بینی ترمیمی را نیز افزایش دهد.

زمان مناسب برای ماساژ بینی بعد از جراحی

اغلب بیمارانی که با درصدی از ورم بینی مواجه می شوند ، این دغدغه را دارند که چرا جراح بینی برای آن ها ماساژ بعد از جراحی را توصیه نکرده است. باید خاطر نشان کنیم که این اقدام مفید برای شکل دهی به دماغ تنها برای بعضی از افراد که با درجاتی از تورم مواجه می شوند مناسب بوده و اصلا الزامی برای آن برای تمام اشخاصی که عمل بینی انجام داده اند وجود ندارد. سوال دیگری که باید به آن پاسخ داد این است که زمان ماساژ بینی بعد از جراحی ، تنها از سوی دکتر شما تعیین می شود. در واقع ، با توجه به شرایط جسمانی و نوع پوستتان ، برای این اقدام تصمیم گیری خواهد شد و لزوما نمی توان گفت دو هفته بعد از راینوپلاستی یا یک ماه بعد از آن مناسب تر است.

نکته: ماساژ دادن زود هنگام بینی پس از عمل ، منجر به آسیب یا دفرمه شدن آن شده و دیرتر از موعد نیز اگر به انجام آن پرداخته شود ، تاثیری نخواهد داشت. پس از اینکه در روند بهبودی شما تغییری به وجود نیامد توصیه می کنیم به جراح بینی خود مراجعه کنید تا برای بهره مندی از ماساژ تصمیم گیری شود.

تا چه زمانی باید ماساژ را ادامه داد؟

مدل بینی شما پس از عمل زیبایی ، در مدت زمان انجام آن نقش دارد. به طور مثال ، اگر بینی شما گوشتی باشد ، به علت دارا بودن خصیصه ضخامت بالای پوست ، تورم بیشتری را تجربه کرده و التهاب درونی آن نیز شدت بیشتری خواهد داشت. بنابراین ، برای این دسته از افراد ، طول مدت ماساژ طولانی تر است. بدیهی است افراد دارای بینی استخوانی ، با ورم کمتری مواجه شده و مدت زمان ماساژ بینی بعد از جراحی بینی آن ها کوتاه تر است.

سوالات متداول

  • آیا همه افراد باید بینی خود را بعد از عمل ماساژ دهند؟

خیر. بسته به نوع پوست و میزان تورم قابل مشاهده برای این تکنیک تصمیم گیری می شود.

  • ماساژ بینی بعد از جراحی موجب کوچک شدن آن می شود؟

خیر. تمام روند کوچک کردن بینی توسط پزشک و در اتاق عمل به انجام می رسد. استخوان های آن در طول پروسه تراشیده شده و غضروف های آن نیز شکل دهی می شوند تا ظریف و باب میل فرد گردند. اما از آنجایی که ماساژ موضع ، موجب رفع شدن ورم دماغ می شود ، افراد تصور می کنند بینی آن ها کوچک شده است.

  • تفاوتی بین ماساژ بینی استخوانی و گوشتی وجود دارد؟

آنچه منجر به تفاوت می شود ، میزان ورم است نه روش انجام دادن آن ، اما موضعی که تحت ماساژ قرار میگیرد ، بخشی از بینی است که تورم بیشتری دارد. به طور مثال ، نوک دماغ

  • کجی بینی با ورم از بین می رود؟

اگر این کار توسط جراح بینی با تجربه کافی به انجام رسیده و مداوم این کار انجام شود می تواند در رفع کجی آن نیز تا کمک کننده باشد.

ماساژ بعد از جراحی بینی از جمله اقدامات کمک کننده ای است که می تواند روند از بین رفتن تورم را شدت بخشیده یا ناهمواری های زیر بافت پوست را برطرف کند. اما این کار باید توسط جراح بینی مجرب انجام شود تا اثرات آن مثبت و مفید باشند. همانطور که در مراقبت های بعد از جراحی بینی آمده است ، نیاز است از دستکاری کردن دماغتان ، پس از عمل اجتناب کنید تا آسیبی متوجه بینی تان نشده و استخوان ها و غضروف های آن که تغییر کرده اند ، تثبیت شوند.