چسب زدن بینی

توسط | اسفند ۲۵, ۱۴۰۲ | جراحی بینی

چرا بعد از عمل به بینی چسب می زنیم؟ قطعا بارها و بارها با افرادی مواجه شده اید که بنا به این دلیل که جراحی بینی انجام داده اند ، با چسب بینی خود را پوشانده اند. این کار چه کمکی به آن ها می کند؟ آیا در فرم دهی به دماغ موثر است؟ طبیعتا اگر شما هم قصد راینوپلاستی داشته باشید ، در خصوص همه جزییات آن از جمله چسب زدن بینی ، کنجکاوی می کنید تا با آشنایی با تمام این موارد ، نتیجه مطلوبی دریافت کنید. در این مقاله از سایت دکتر دنیا کرمی ، بهترین متخصص گوش ، حلق و بینی شیراز ، ضمن ارائه اطلاعات کافی در این رابطه ، نحوه آن را به شما آموزش دهیم.

 

چسب زدن بینی - دکتر کرمی

 

چرا چسب زدن بینی مهم است؟

نواقص ظاهری و مشکلات فانکشنال بینی در طی جراحی زیبایی بینی مرتفع می شوند. بدیهی است که اعمال تغییرات و اصلاح آن ها به واسطه برش هایی است که در بافت های آن به وجود می آیند. غضروف ، پوست بینی و اسکلت میانی آن دستخوش تغییر قرار گرفته تا فرمی دلنشین و عاری از عیب و نقص پیدا کند. پس از اتمام عمل ، آنچه بیشتر از همه اهمیت پیدا می کند ، مراقبت های بعد از جراحی بینی است. با تکیه بر دستورالعمل های گفته شده توسط جراح بینی شیراز و انجام مو به موی آن ها می توانید امیدوار باشید فرمی دلخواه و طبق سلیقه شما بوجود آید. از سویی دیگر ، با ملاحظه به باید ها و نبایدها ، از طول مدت ریکاوری شما کاسته شده و زودتر می توانید فرم نهایی آن را مشاهده نمایید. یکی از مهمترین این مراقبت ها ، چسب زدن بینی بعد از عمل می باشد. این کار ، سه مزیت را در بر می گیرد:

  1. به کاهش ورم بینی کمک می کند.
  2. چسب مانند هشداری عمل کرده و دیگران در هنگام مواجه شدن با شما ، با احتیاط رفتار می کنند. بنابراین ، برخوردهای ناگهانی با شما رخ نداده و از دماغ تازه عمل شده محافظت خواهد شد.
  3. عامل مهم دیگر این است که از تشکیل شدن بافت اضافی در میان اسکلت بینی و پوست جلوگیری می نماید.

ضرورت چسب زدن بینی در دو هفته ابتدایی پس از عمل

در طول روزهای اول ، بینی شما به دلیل تغییراتی که در آن رخ داده ، کاملا ملتهب و متورم است. چسب سبب می شود التهاب و تورم ناشی از ترمیم بینی کمتر شده و زودتر روند نقاهت آن طی شود. علاوه بر این ، به بهتر شکل گرفتن دماغ نیز کمک می کند. همچنین ، چسب از افتاده شدن نوک بینی به علت غضروف ضعیف نیز جلوگیری می نماید.

چه کسانی نیاز به چسب زدن بینی بعد از عمل ندارند؟

پس از عمل جراحی بینی ، برخی افراد نیاز به چسب زدن بینی ندارند ، اما این وضعیت بستگی به نوع عمل بینی ، تکنیک جراحی ، ساختار بینی و توصیه‌های پزشک دارد. برخی از افرادی که ممکن است نیاز به چسب زدن بینی پس از عمل داشته باشند عبارتند از:

  • کسانیکه جراحی بینی گوشتی انجام داده اند: از آنجاییکه عمل بینی گوشتی ، ورم و التهاب بیشتری به دنبال دارد و به منظور جلوگیری از به جا ماندن اسکار یا جای زخم توصیه به استفاده از چسب بینی می شود.
  • افرادی که تحت جراحی تنگی نفسی بینی قرار گرفته‌اند: اگر عمل بینی به منظور بهبود عوارض تنگی نفسی یا سایر مشکلات تنفسی انجام شده باشد ، پزشک ممکن است چسب زدن بینی را توصیه کند تا با کاهش التهاب و ورم این عضو تنفسی ، باعث بهبود نفس کشیدن بیمار شود.
  • افرادی که عمل جراحی بینی به همراه عمل‌های دیگر انجام داده اند: در برخی موارد ، عمل جراحی بینی همزمان با عمل‌های دیگر مانند جراحی اصلاحی و غیره انجام می‌شود. در این صورت ، پزشک ممکن است چسب زدن بینی را بریا کاهش ورم و جلوگیری از ایجاد جای زخم توصیه کند.
  • افرادی که بینی‌شان به صورت قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده است: در برخی موارد ، برای حفظ شکل جدید بینی و جلوگیری از تغییر آن در طول زمان ، پزشک ممکن است از چسب زدن بینی استفاده کند.
    هرگونه تصمیمی اعم از نحوه و زمان چسب زدن بینی و برداشتن آن باید توسط پزشک متخصص و با توجه به شرایط فردی هر بیمار گرفته شود.

باور غلط در رابطه با چسب زدن به بینی

برخی افراد تصور می کنند با چسب می توانند فرم آن را تغییر دهند. الزامیست بدانید که تمامی تغییرات مورد نیاز برای اصلاح ایرادات ظاهری بینی و عملکردی در آن ، در حین پروسیجر و به دست جراح بینی رخ می دهند. برداشتن قوز بینی ، اصلاح ناهمواری ها ، کوچک کردن سوراخ ها و تقارن سازی آن ها تنها و تنها از جانب دکتر منتخب شما قابل انجام است. با چسب زدن بینی ، فرم آن تغییر نخواهد کرد و تنها عاملی کمک کننده است تا فرم آن مطابق با اصلاحات ایجاد شده شکل بگیرد.

اثرات جانبی در اثر چسب زدن بینی بیش از حد

چسباندن چسب به دماغ پس از عمل ، دارای مزیت هایی است که در بخش قبل به آن پرداخته شد. اما آیا این کار می تواند فرد را دچار عارضه ای نماید؟ بسیاری از افراد برای کسب بهترین نتیجه از جراحی بینی می توانند برای مدت طولانی چسب زدن بینی را ادامه دهند ، اما بعضی دیگر با تحریک هایی مانند جوش و خارش را تجربه می کنند. به این افراد توصیه می شود ، برای مدت زمانی این اقدام را متوقف کرده و پس از برطرف شدن علائم ، مجددا آن را از سر بگیرند.

چه مدت باید بینی را چسب بزنیم؟

پس از برداشته شدن گچ و پانسمان از روی بینی ، زمان چسب زدن بینی شروع می شود. مدت زمان این کار ، بنا به نوع جراحی بینی و نوع پوست فرد متغییر است. برای آن دسته از افرادی که بینی آن ها مشکلات زیاد ظاهری دارد ، مدت زمان چسباندن چسب بیشتر از سایرین می باشد. علت این است که بافت های داخلی ، استخوان میانی و غضروف آنان بیشتر با آسیب مواجه شده و برای ترمیم و بازیابی آن ها مدت زمان طولانی تری نیاز است. این لطمات سبب می شود التهاب و تورم بینی بیشتر شده و متعاقب آن ، نیاز به چسب افزایش می یابد. با این حال ، برای طول مدت چسب زدن بینی حدود 6 هفته کافی بوده و اغلب جراحان بر این زمان اتفاق نظر دارند. پس از گذشت این مدت می توانید این کار متوقف کنید. اگر پس از گذشت چند روز ، مجددا شاهد ورم اندکی در بینی خود بودید ، نشان دهنده این است که باید چسب زدن را از سر بگیرید. دکتر شما با توجه به شرایط شما ، طول مدت آن را تعیین خواهد کرد.

آموزش چسب زدن بینی بعد از عمل

در این قسمت از مقاله بهترین جراح بینی شیراز ، به نحوه صحیح چسباندن چسب بر روی بینی پس از جراحی می پردازیم. این کار ، پیچیدگی خاصی نداشته و خود شما می توانید از عهده آن برآیید ولی چند بار اول را حتماً باید جراح برای شما انجام دهند و آموزش دقیق را کسب کنید چون چسب زدن اشتباه تبعات دارد. پیروی از گام های زیر می تواند شما را با این روند آشنا کند.

  1. گام اول تمیز کردن پوستتان از آلودگی هایی مانند چربی های صورت ، کرم ها و غیره است. پنبه ای را به الکل آغشته کرده و بدون اعمال فشار زیاد پوست را تمیز کنید. پس از این کار لازم است موضع را با حوله تمیز خشک کنید یا فرصت دهید به طور طبیعی خشک شود.
  2. در گام دوم ، قطعات چسب را به ابعاد 10 الی 12 سانتی متر برش بدهید. یک قطعه را مانند شکل حرف U از زیر بینی به سمت بالا برده و در جای خود فیکس کنید. می توانید برای اطمینان از اینکه چسب زدن بینی به درستی انجام شده و چسب کاملا موضع تثبیت شده است ، قطعه ای با همان ابعاد را بر روی آن بچسبانید. الزامیست لبه بالایی نوارچسب تا نزدیکی چشم های امتداد داشته باشد و کل بینی را در بر بگیرد. این چسب ، کاملا از نوک بینی شما حفاظت کرده و مانعی برای افتاده شدن آن می شود.
  3. در گام بعدی ، قطعه کوچکتری از چسب را برش زده و در قسمت نوک دماغ به صورت عرضی بچسبانید. چسباندن قطعات کوچکتر نوار چسب را از نوک بینی تا پل آن ادامه دهید. دقت کنید که هر چسب با قطعه دیگر باید همپوشانی داشته باشد.

✔ نکته: پس از چسباندن هر لایه نوار چسب باید کمی آن را به بینی فشار دهید تا کاملا تثبیت شود. توجه داشته باشید که این فشار ملایم باشد تا آسیبی متوجه بینی شما نشود.

چگونگی جدا سازی چسب از بینی

همانطور که نحوه چسب زدن بینی اهمیت دارد ، نحوه جدا کردن آن نیز مهم تلقی می شود. بینی شما در طول روزهای ابتدایی بسیار حساس بوده و هر فشار ملایمی می توانند عوارض جبران ناپذیری بر جای بگذارد. بدین منظور باید ابتدا چسب را کمی شل کنید. این کار را با شستشوی صورت و یا پنبه ای آغشته با آب گرم به راحتی قابل انجام است. پس از اطمینان از نرم شدن چسب ، نوک چسب را با زاویه ای ملایم با ابزاری شبیه به موچین گرفته و به آرامی از بینی جدا کنید.